3 gange MTB på 5 dage

Nu er de små ben ved at være brugte for denne uge.

Onsdag aften gik det løs med vinterholdet i Ikast Atletik og Motion, en rask lille tur hvor vi kører samme ca 30 km hver onsdag fra kl 17.00.
Turen er lagt ud fra man skal kunne følge med på en MTB eller en tung vinterracer, meeen der er flere som dukker op på racer end på MTB og det sætter tempoet godt i vejret.
Vi plejer at komme rundt med 29 – 30 km/h i gennemsnit og for at holde den fart på en MTB skal der ikke fises husleje af…

[gcmap act=”126147386″]

Torsdag var der indvielse af den nye bynære MTB rute i Ikast, ja en MTB rute som holder sig tæt på Ikast fungerer faktisk.
Jeg var også noget skeptisk da jeg hørte om det, men det er rent faktisk en fin tur hvor man kommer godt rundt  i og omkring byen, over alle små knolde, gennem alt mudder og får en lille afstikker til Skelhøje skoven.
Indvielsen foregik med start fra Svømmecentret kl 15.00 og der var vel mødt 50 – 60 cyklister op. Et bredt udvalg af cykler og niveauer, nogle i alm. tøj, nogle i trænings tøj og nogle i cykeltøj, klubben var repræsenteret  flot med ca 10 deltagere i klubtøj.
Efter en kort tale fik vi lov at se Kirsten Mørup fra byrådet klippe markeringsbåndet over med sin cykel og vi fik lov at køre afsted.
Ambitionen var egentlig bare at rulle rundt på en hyggelig tur, men som det så ofte går endte jeg i forreste geled.
Sammen med Lars Poulsen, en håndfuld fra Idrætsskolerne i Ikast og en enkelt motionist fra Ejstrupholm, kørte vi turen i en god fart.
Jeg kan ikke lade være med at henlede opmærksomheden på et flot billedgalleri som fotografen fra Herning Folkeblad fik sammensat. Særligt billede nr 6 af en usædvanlig godt udseende cykel motionist :-). Min beskedenhed og faren for copyright problemer gør at jeg ikke viser billedet her.

Men en fin bynær tur for de som gerne vil prøve deres MTB evner lidt af og hvis man en dag trænger til en hurtig tur uden den store transporttid, hvis man lige bor i Ikast.

Ikast Ruten
[gcmap act=”126346953″]

Efter en hyggelig 6.års fødselsdag hos kusine Lærke lørdag, hvor vi fik hvad vi kunne tåle af god mad og hyggeligt samvær med familien skulle søndag formiddag  bruges på en tur omkring Rørbæk Sø om skovene omkring den.

Der blæst til MTB tur i området omkring Rørbæk Sø, en årligt tilbagevendende begivenhed som jeg ikke tidligere har været med til.
Jeg havde fået bildt mig selv ind, at det ville være en god ide at cykle de ca 30 km til Rørbæk Sø, kører med på turen og cykle hjem igen – som dagen gik synes jeg den ide blev dårligere og dårligere.

Men jeg drog fra Ikast kl 07:45 på vej mod Rørbæk Sø over Gludsted og Ejstrupholm i ensom majestæt, da jeg nåede frem viste det sig at Bent Malermester havde haft samme gode ide, men var kørt fra Ikast kl 07:30.
Da de andre var dukket op satte Lars gang i løjerne og ledte os rundt på de ca 40 km i skovene hvor både Gudenåen og Skjernå har udspring. Vi kørte forbi dem begge og fik foreviget gruppen i Gudenåens udspring. Carsten gjorde sig megen umage for at komme med på billedet med tørre sko, men jeg tror han endte med de vådeste fødder – som fotograf holdte jeg mig helt på det tørre 🙂

Vi blev kørt godt rundt i området og endte ved campingpladsen igen omkring kl 11.20, herfra skulle vi så lige rundt om søen på en sløjfe som ville tage ca 30 minutter, men for Tommy, Bent og jeg gik den den vej hønsene skraber….
Efter et kort stykke valgt vi at køre op over en bakke, hvor de andre kørte uden om, vi mente at de 2 veje ville mødes lige på den anden siden af bakken – det fik vi dem bare ikke til.
Så vi forsøgte at finde tilbage til ruten som løber nede langs søen, på en sjov lille nedkørsel gled mit forhjul på en gren og jeg røg i skovbunden, da jeg fik mig viklet ud af cyklen med en øm ankel kom vi videre over en lille bro.
Herfra forsøgte vi at følge de andres hjulspor og skiltene, det kiksede et eller andet sted og vi kom tilbage til de to åers udspring. Så måtte jeg sætte Garmin dimsen til at finde en vej, vi kørte ud på Tinnetvej, som ligger i MES land, hvor jeg er rimeligt stedkendt – 7 km til samlingsstedet.
Efter et kort stykke på Tinnetvej punktrede jeg på baghjulet, ikke lige det jeg trængte til og hjemturen på cykel virkede nu som en temmelig dum ide. Jeg fik sat en ny slange i og afsted igen, efter 1 km punkterede jeg igen, nu virkede det som en direkte dum ide at cykle frem og tilbage.
Jeg gad ikke skifte slange igen og pumpede bare luft i baghjulet, jeg håbede voldsomt på at Knud ikke var kørt hjem med sin kassevogn, hurtigt på cyklen og køre små 2 km. Pumpe igen og fuld gas ned af bakken mod samlingsstedet med 35 km/h på et fladt baghjul og en cykel der sejlede under mig.
Og ja de var kørt hjem, det var nok forventet vi kom først kl 12:45 hvor de andre sikkert havde været der lidt i kl 12:00 – hængemule til mig.
Men heldigvis havde Tommy en cykel saks der kunne tage 2 cykler, så jeg valgte kyllinge løsningen og tog med ham i bilen hjem…….

Bent derimod viste sig som en rigtig mand, eller også var det fordi han ikke gad at male datterens værelse hjemme, han ville cykle hjem til Ikast – respekt!
Jag gav ham den energibar jeg havde reserveret til hjemturen, han ville nok få mere brug for den på cyklen end mig i Tommys bil.

En fin tur, lige bortset fra vores egen lille omvej, vi er sågar blevet efterlyst på Facebook – rart at nogen bekymre sig om os 🙂