Lørdag i New York

Så fik vi set en lille del af byen.
Vi havde ikke planlagt det store program for dag 1, da vi lige ville have mulighed for at komme os over evt jetlag.
Men efter morgenmaden som vi spiste på hotelværelset, vi havde købt lidt ind hos en 24-timers købmand – dem ligger der 2 af lige inden for de næste 2 blocks.

Vi valgte at tage en bus ned mod China Town, lidt af en forestilling. Busserne tager ikke mod sedler, kun buskort eller mønter.
Da den første bus havde afvist os måtte jeg rende spidsrod mellem butikker for at få vekslet en 10 dollar sedlel til mønter. Det kunne kun lade sig gøre i en lørdags åben bank, som kun havde quaters, så ind i bussen med en hel rulle mønter og afsted gik det.

Vi stod af mellem Little Italy og Chinatown og gik gennem noget der ligesågodt kunne være i Beijing, en masse handlende med grønt, fisk, kød og andre levnedsmidler. Alle skilte på kinesisk, så hvad man kunne købe ved vi nærmest ikke.

China Town

Ned mod Financial District gik vi gennem Columbus Park, hvor de aldrene kinesere spillede brædt spil, kort og dyrkede tai chi.

Herfra kom vi forbi byggepladsen ved Ground Zero, lidt svært at forstille sig hvad der havde stået som World Trade Center før 9/11.
De mange mindeplader var nærmest gemt under stilladser og adgangen til dem var lidt af en opgave pga lastbiler, stilladser og byggematerialer.

Da vi havde kæmpet os gennem byggepladsen kom vi ind i Financial Center, en sand kollos, som nærmest virkede tomt – kun flere klynger af turister på 9/11 tur med guider som fortalte levende om deres egne oplevelser på dagen.

Så gik vi lige tilbage ad Broadway hvor trafikken er lidt mere omfattende end i Ikast, det gjorde det ikke bedre at vi kom modstrøms i en march against breast cancer, med hundredevis ad kvinder i lyserødt, som gik i raskt tempo.
Frederik, fik som den eneste, købt sig lidt udsalgstøj, sluttelig tog vi en cab hjem til 32 street / Madison Ave.

Modstrøms på Broadway Der er taxier nok ! rigtigt NY billede

Sidst på eftermiddagen, mens Gitte og Frederik slappede af på hotellet, gik Christoffer og jeg på souvenir shop raid mellem 31 st. og 37 st., han ville gerne have en professor terning  – det lykkedes dog ikke at finde en i de 25 butikker vi nåede igennem..
Undervejs kom vi i en sportsforretning, som havde alt til amerikansk fodbold og basebold. Det havde vi dog ikke lige brug for, men vi købte os en officelt godkendt frisbee. Den regner med at skulle kaste lidt med i morgen, når vi skal i Central Park sammen med alle de andre New Yorkere.

En anden lille ting vi kom forbi var Empire State Building.

Tja så høj den ikke kunne være på et billede 🙂